Szotyi művek

Szotyi művek

Dagasztás nélküli zabpelyhes kenyér

2018. január 26. - Szotyi művek

Imádom mikor a frissen sült kenyér illata száll a lakásban, de mostanában ritkán szántam rá magam a kenyérsütésre. Ennek egyik oka, hogy igazán akkor tudnék nekiállni, mire csemete ágyba kerül, de mivel a gyerekszoba és a konyha közel van egymáshoz, nem tudom beüzemelni a robotgépet. Igen, tudom, mehetne kézzel is, de lusta vagyok, nna. Ráadásul még keleszteni, meg a sütés...ááá...éjfél, mire minden elkészül, úgyhogy inkább hagyom az egészet a fenébe.

Időtakarékos megoldásnak viszont nagyon jók a dagasztás nélküli kenyerek. Persze, nem azt mondom, hogy hamar lesz kenyér az asztalodon, hanem, hogy kb 30 másodperc munkád van vele. Ennyi idő, amíg összedobálod az alapanyagokat, és keversz rajta néhányat...

...igaz, hogy aztán minimum nyolc órát keleszted, de ehhez nincs szükség felügyeletre. Vagyis este bekevered, és reggel sütöd. Vagy reggel bekevered, és este már a meleg kenyeret vacsorázod.

zabos2.jpg

Azt tudni kell, hogy ennek nem olyan könnyű és laza a tésztája, mint a boltban kapható társaié (bár szerintem a házi kenyér sosem) sokkal tömörebb, tartalmasabb.

Bár eddig is készítettem más dagasztás nélküli kenyeret, az teljesen más volt, sokkal inkább a ciabatta-ra hasonlított, nagy lyukakkal. Ez inkább olyan, mint egy rozskenyér, kisebb bubikkal.

Én most egy savanyúkáposztából készült szendvicskrémet készítettem hozzá, aminek a receptjét a The Puur blogon találtam

zabos4.jpg

Hozzávalók egy 600g-os kenyérhez:

250g fehér tönkölyliszt

50g zabpehelyliszt

70g nagyszemű zabpehely + 1-2 ek a tetejére

1/2 tk szárított élesztő

1 ek cukor (nálam nádcukor)

 1,5 tk só

2 ek olívaolaj

280ml víz

Először nagyobb tálban keverd el a vizet az élesztővel és a cukorral. Hagyd állni 10 percet, amíg az élesztő felfut. Utána jöhet is hozzá minden más. Egy villával keverd el az alapanyagokat. Nem kell túlzásba vinni, csak úgy tessék-lássék. Takard le (én egy tányért szoktam ráborítani, hogy ne száradjon ki a tészta teteje), és felejtkezz el róla minimum 8 órára, vagy egy éjszakára.

Egy 20cm-es szögletes kenyérsütő formát bélelj ki sütőpapírral. Ügyeskedd bele a tésztát úgy, hogy kicsit egymásba forgatod. Vagyis próbálj vele úgy bánni, mintha hagyományos kenyeret készítenél. Mivel ez a tészta laza, és még ragad is, a gumi spatula nagyon jó barátod lehet. Szórd meg a tetejét a zabpehellyel, és told előmelegített, 200'C-os sütőbe. Süsd 20-25 percet. Félidőben, ha nagyon barnulna a teteje, vedd vissza a hőfokot 180'C-ra, és takard le a tetejét egy alufóliával. Mielőtt felvágod, hagyd legalább langyosra hűlni.

 

 

süti beállítások módosítása