Szotyi művek

Szotyi művek

Helló ősz, helló sütőtök

2015. szeptember 25. - Szotyi művek
Várom a havat! Na, aki ismer, az tudja, hogy ez még sosem hallatszott ki belőlem, én magam sem értem, hogy mi van velem, hiszen nyári gyerek lévén, a napos évszak sokkal közelebb áll hozzám, mint a hideg. Sőt, amióta emlékszem, rühelltem a telet, a havat, a szürkeséget, a rövid nappalokat...nnna, tudod, az egész téli szívást. De az idén ez másképp van. Lehet, hogy csak a nagyon meleg, és elhúzódó nyár miatt, de most még az egész napos eső sem zavar.

...és persze, ne felejtkezzünk meg az ősz terméseiről sem :) elkezdődött a sütőtök szezon, és nem csilliárdokért árulják végre :) Bár képes vagyok simán betolni -jó, nem egyszerre, de jöttömbe mentembe - egy egész tököt, de azért már mégsem kéne, úgyhogy süti is lett belőle.

Egyébként Gréti is szépen rácuppant a sült tökre, úgyhogy azt hiszem mostantól ketten pusztítjuk az itthoni tökpopulációt (mert a nagyobbik Drágám nem nagyon van oda érte)
Pitét terveztem, de kelt tészta lett belőle, elvégre a pitében nincs semmi kihívás :) Egyébként az esetek nagy részében eszem ágában sem lenne nekiállni egy ilyen receptnek, mert bevallom, ha túl hosszú a leírás, inkább félreteszem, hogy majd egyszer...persze sose...

Na mindegy, most annyira lelkes voltam, hogy a hosszú sorok (mint pl ezek :P ) sem tántoríthattak el, főleg ha már vettem egy gigantikus méretű sütőtököt. Az eredeti receptet itt találod.
Nagyon finom lett, kívül ropogós, belül puha, foszlós, édes, de valahogy mégsem, mivel a tésztában szinte nincs is cukor.Nem egy hétköznapi édesség - már az elkészítés miatt sem - de szerintem egy családi ünnepen simán megállja a helyét :D



Hozzávalók (már ez is hosszú lesz) A csésze (1cup) 250ml)
a tésztához:
2 evőkanál vaj
1/2 csésze tej
1 csomag szárított élesztő
1/4 csésze cukor (kristály, mert a nyírfa kinyírja az élesztőgombát)
3/4 csésze tökpüré
1 tk só
2 és fél csésze kenyérliszt (nálam tönköly-fehér)

-a 2 evőkanál vajat kezdd melegíteni, enyhén barnítsd meg (ne égjen oda)
-mehet bele a tej
-öntsd át a dagasztótálba, hűtsd ki csak melegre (ne legyen se forró-se hideg...nnna, az ilyenek miatt hanyagolom a hosszú recepteket :D)
-mehet bele a cukor és az élesztő, néhány perc alatt futtasd fel
-mehet a tök, a só, és egy csésze liszt
-kezdd el dagasztani (én géppel szoktam, ez még egy nagyon ragacsos tészta)
-mehet bele a többi liszt fél csészénként, dagaszd, amíg sima nem lesz
Ha kész, egy könnyű, lágy sima kelt tésztát kapsz
-kiolajozott tálban keleszd egy-másfél órát

Közben a szóráshoz készítsd el:
1 csésze cukor (azért ez durva...és persze ez is kristály, mert a nyírfacukesz nem karamellizálódik)
2 evőkanál fahéj
1/2 evőkanál szerecsendió (belereszeltem egy negyed gumót)
2 evőkanál vaj

A vajat itt is barnítsd, vedd le a tűzről, keverd bele apránként a cukrot és a fűszereket. A cukor szépen felveszi a vajat, szemcsés marad

Ha megkelt a tészta, gyúrd át, és nyújtsd ki 50x30 cm-es négyzetre. Nna, ezzel el leszel egy darabig, mert isteni rugalmas a tészta, és veszettül próbálkozik, hogy visszaugorjon. De ne hagyd magad, hanem, ha sikerült, szórd meg a cukorral, nyomkodd le, és vágd 6 csíkra. A csíkokat tedd egymásra (vigyázz, leragad, kicsit segíts alá késsel, mert nagyon megnyúlik a tészta. Vágd további hat négyzetre, és az így kapott tornyocskákat állítsd függőlegesen egy kiolajozott, 25x12-es formába. (csak a fele magasságig fog érni)
...takard le, és hagyd kelni még 30-45 percet...hát igen...nem egy muffin, amit összedobsz, és fél óra múlva már ki is hűlt... Fél óra elteltével, szépen telenövi a formát.
Előmelegített, 180'C-os sütőben, süsd 30-40 percet, amíg a teteje sötét aranybarna nem lesz (imádom ezeket a meghatározásokat :D :D ) Ha megsült, és már kihűlt annyira, hogy meg tudod fogni a formát, érdemes belőle kiügyeskedni, mert ha kihűl a karamell, szerintem max kikanalazni lehet majd. Vagy lehet, hogy célszerű eleve sütőpapírt tenni alá (legközelebb kipróbálom)

Az eredeti receptben a tetejére "karamellt" kell csurgatni. Rátettem, de ez nekem már sok volt, szerintem nélküle is elég édes a süti. De ha kipróbálnád, akkor:

A tetejére:

2 evőkanál vaj
1/8 csésze barnacukor (én kérek elnézést... :) )
1,5 evőkanál tej
3/4 csésze porcukor (szerintem ez sok, elég a fele)

Vajat olvaszd fel, mehet bele a barnacukor, (lemértem: 25g az 1/8 csésze) és a tej, forrald fel, vedd le a tűzről, és keverd bele a porcukrot, és egy evőkanál rumot. Ez nálam természetesen (sajnos) kimaradt, de ha kipróbálod, meséld el légyszi, hogy milyen volt. :)
süti beállítások módosítása