Szotyi művek

Szotyi művek

Steak kéksajtos mártással

2020. november 05. - Szotyi művek

Durván 30 éven keresztül meg voltam győződve róla, hogy nem szeretem a marhahúst. Ennek egy gyermekkori rossz élmény volt az előzménye, vagyis inkább egy sorozat akkoriban, mert valahogy mindig az én tányéromra kerültek az inas darabok, vagy a rágós részek. Most így utólag azt mondom, hogy valószínűleg nem volt ezekkel a húsokkal sem semmi gond, csak egyszerűen nem voltak jól elkészítve. Mindenesetre, ez elég volt ahhoz, hogy éveken keresztül cocom-listára tegyem a vörös húsokat. 

Mondjuk az sem sokat segített, mikor kezdő háziasszony koromban rommá klopfoltam, aztán jól meg is sütöttem egy-egy szelet marhát, és nagyon csodálkoztam, hogy miért olyan, mint a cipőtalp...no komment...:P

Aztán nem tudom, mi történt, de egyszercsak rákaptam a vörös húsokra, egyre több változatban készítettem, és mostanra az egyik kedvencem lett. Persze a steak sem kivétel ez alól, amit nagyon, de nagyon ritkán készítek itthon

steak3.jpg

Mert mi tagadás, steak-et sütni bitang nehéz, és őrült zsákbamacska. Sok sok gyakorlás, és kitartás kell ahhoz, hogy az ember jó steak-et süssön. De ha mégis rászánod magad, a bélszínnel egyszerűen nem lehet mellényúlni. 

Igazi ünnepi fogást készíthetsz belőle. Karácsonykor egészben szoktam vásárolni, amit aztán feldarabolok: a vastagabb, középső részéből Wellington lesz, a vékonyabb feléből bifsztek, a alsó részét pedig éppen úgy sütöm meg, ahogy kedvünk tartja.

steak1.jpg

Viszont nemrég fedeztem fel, hogy a Sparban már darabolva is találok gyönyörű szeleteket, így nem kell megvennem egy egészet, hanem csak annyit, ami aktuálisan elfogy.

steak.jpg

Szerintem a bélszín úgy isteni, ahogy van, porhanyós és lágy (látszik, hogy a jószág kb alig használta...), teljesen felesleges rommá ízesíteni, elég egy kevés frissen tört bors, és só. És egy kevés ízes, aromás mártás. Erre pedig a kéksajt tökéletes. Én most az érett Stilton-t választottam, ha már lúd, legyen kövér alapon, és egyáltalán nem csalódtam. Tökéletes párost alkottak, a ropogós sült krumplival együtt 

Ha kipróbálnád a receptet, de elsőre nem kísérleteznél a marhával, akkor nyugodtan válassz szűzpecsenyét helyette, akár csomagolva, akár kimérve frissen a pultból. A SPAR bicskei REGNUM húsüzeméből bármelyik kiszerelés minőségi választás lesz majd.

hozzávalók:

2 személyre

2 szelet Regnum bélszín szelet - 2,5-3cm vastag szeletek

kb 1/2 evőkanál színes bors frissen törve

nagyszemű tengeri só

olívaolaj

a mártáshoz:

1 ek vaj

1 rozmaringág

1 gerezd fokhagyma

50ml marhahús alaplé

200ml tejszín

100g kéksajt / nálam most Stilton

2 ek snidling

A húst csomagold ki, és hagyd kb 30 percet, hogy szobahőmérsékletűre melegedjen. Így egyenletesebben sül majd. Forrósíts fel egy serpenyőt. Ha van, érdemes egy vasserpenyőt használni, mert az egyenletesebben melegszik át. A húst szórd meg a borssal és a sóval, majd dörzsöld be az olajjal, és mehet is a forró serpenyőbe.

Én félig átsütve, vagy inkább véresen szeretem, férj pedig jól átsütve (ilyenkor mindig kicsit sírok belül :D), vagyis van benne némi kihívás...

Ha rózsaszínre szeretnéd (és hangsúlyoznám, hogy a sütési idő csak a bélszín esetében - kb - ennyi, más húsnál változik) süsd minkét oldalt 5,5-6 percig.

Ha átsütve, akkor mindkét oldalt 7 percig.

Igen, stopperrel mértem :D

Az utolsó 1 percben dobd hozzá a vajat, a rozmaringot és a fokhagymát, és locsold meg vele a húst. Majd vedd ki a húst, és pihentesd kb 4 percet (az átsültnek elég 2 perc is)

Ezalatt készítsd le a mártást:

Tehát itt a serpenyőnk, benne az olvadt vaj, a rozmaring és a fokhagyma...öntsd fel a hús alaplével, és forrald addig, amíg az össze odasült pörc fel nem oldódik, majd jöhet bele a tejszín. Vedd ki a rozmaringot, és a fokhagymát, és morzsold bele a kéksajtot, és az apróra vágott snidlinget. Kevergesd még 1-2 percet, amíg a sajt el nem olvad, és tálald azonnal. A ropogósra sült krumpli jó választás mellé ;)

steak2.jpg

süti beállítások módosítása