Szotyi művek

Szotyi művek

Édesburgonya buci, mézes vajjal és rozmaringgal

2016. augusztus 30. - Szotyi művek

Nagy kedvenc itthon az édesburgonya, annak minden fajtája. Lehet sárga, fehér, vagy lila -...na jó...nekem a lila a kedvencem- nagyon szívesen sütök, főzök belőle. Már nem először rendeltem az Édesburgonya.bio-tól krumplit, és mindig meg voltam elégedve a minőséggel. Most sem volt ez másképp, mikor délelőtt csengetett a futár egy hatalmas dobozzal, amiben a friss burik lapultak.

Mivel épp nem volt itthon semmi kenyérféle, amit vacsorára és reggelire prezentálhattam volna a családnak, ezért első körben valami péksütiben gondolkodtam. Néhány hete találkoztam egy krumplis zsemle recepttel a Pinteresten, - és persze egyből beleszerettem - ez készült el (némi változtatással) édesburgonyából.

dsc06416_1.JPG

Ez pedig egy igazi delux buci, mézes vajjal megkenve, durva szemű sóval és rozmaringgal meghintve, isteni puha, könnyű, laza szerkezetű. És a színe? Most komolyan...csodás. Ja, és azt már mondtam, hogy nagyon finom? Pláne a házi mézzel, amit a múltkor kaptam barátnőmtől <3

dsc06405.JPG

...ja igen...reggelire már nem maradt...

Hozzávalók 16 darabhoz:

500g liszt (én tönköly fehérlisztet használtam, de jó helyette a BL80 kenyérliszt is)

125ml víz (langyos)

1 csomag szárított élesztő

2 tojás

6 ek olvasztott vaj

250g édesburgonya püré

1,5 tk só

30g cukor

 

A tetejére:

4 ek szobahőmérsékletű vaj

2-3 tk méz

1-2 ág rozmaring (darabolva)

nagyszemű só

Először készítsd el a pürét. Vágd kockára a meghámozott édesburit, és tedd fel főni. Minden túlzás nélkül, elég neki 10 perc. Krumplinyomóval, vagy villával (ne aprítóval, vagy botmixerrel!) pürésítsd, és picit tedd félre hűlni. Addig keverd össze a többi hozzávalót: kezd a liszttel, élesztővel, cukorral, majd mehet bele minden más is. A végén a langyosra hűlt krumplipüré. Alaposan dagaszd ki! Én géppel csináltam, alacsony fokozaton kezdtem, majd magasabbra tettem, de még így is kellett neki 5 perc, hogy szép, sima, rugalmas tésztát kapjak. Ha már rugalmas, nem szakad, és elválik az edény oldalától, már jó. Vigyázz, mert csalóka, hiszen elég kevés víz van benne, és eleinte száraznak tűnik, de a végére felveszi az összes lisztet, és még így is lágy tészta lesz. Beolajozott fóliával letakarva keleszd kb 90 percet, amíg a duplájára nem nő. Kicsit hajtogasd át, és vágd 16 egyforma darabra.

dsc06372.JPG

Formázd meg a bucikat: fogj egy tésztadarabot, kicsit nyújtsd oválisra, és tekerd fel, fentről, lefelé. A keletkezett henger két oldalát hajtsd alulra, és körkörösen, aprókat csipkedve, készítsd belőle egy kis golyót. Tedd sütőpapírral bélelt tepsire.

dsc06381.JPG

Takard le olajozott fóliával, és hagyd ismét kelni, legalább egy órát. Kb a duplájára nő ismét.

Közben keverd össze a lágy vajat és a mézet. Ha ismét megkelt, nagyon (!) óvatosan, nehogy összeessen, kend meg vele a bucik tetejét. Szórd meg a sóval, és a rozmaringgal.

dsc06387.JPG

180'C-on, légkeveréssel, 20 perc alatt sül meg. Közben néz rá, és ha nagyon barnulna a teteje, picit vedd lejjebb a hőfokot.

dsc06393.JPG

Mielőtt nekiesel, próbáld megvárni, míg kihűl ;)

Édesen, például a maradék mézes vajjal, de akárvalamilyen sós krémmel is tökéletes párosítás.

dsc06415.JPG

 

 

 

 

süti beállítások módosítása