Szotyi művek

Szotyi művek

Galette, avagy a pite flancos neve

2016. április 05. - Szotyi művek
Mostanában egyre több helyen jött velem szembe galette, ez a kissé rusztikus, általában gyümölccsel töltött - nem is tudom, minek nevezzem - tésztafészek. Ideje volt itthon is kipróbálni, úgyhogy kicsit utána keresgéltem, és kiderült, hogy a puccosnak tűnő francia elnevezés ellenére ez bizony egy tök sima pitetészta, amit pont ugyanúgy megtölthetünk bármivel, mint póriasabb elnevezésű társát. Szóval, a galette a franciák pitéje :P

Viszont, mivel minden jól variálható receptet, ezt is érdemes kipróbálni, és a saját szájízre szabni. Nála most sós (naná, hogy nem a hagyományos édes) változatban készült. Tésztának pont azt a tésztát használtam, amiből általában a pitét is szoktam sütni :)
Pontos mennyiséget nem írtam a töltelékre, mert ízlés szerint bármi mehet bele, amit csak szeretsz :)



Hozzávalók:
3 főre

Tészta:
1 és 1/2 csésze liszt (amit csak szeretnél, én most sima tönköly fehéret használtam)
100g vaj
1 tk só
1/4 csésze nagyon(!) hideg víz

A töltelék szabadon választott, nálam most karamellizált hagyma került alulra, arra zsályás kacsamell, betakartam brokkolival, és fetát, és cheddart szórtam a tetejére.

A tésztához a legjobb a hozzávalókat egy aprítóban eldolgozni, hogy minél kevesebbet érj hozzá kézzel, így a tészta omlós marad. Először a liszt, só és a kockára vágott vajat "vágd" össze, majd apránként adagold hozzá a vizet, amíg egy közepesen lágy tésztát nem kapsz. Amíg a többi részel babrálsz, a tészta mehet a hűtőbe, fóliába tekerve.



Ehhez a töltelékhez, előbb a  hagymát készítsd el, mert egy óra biztos kell neki. Karikázz fel kb kb vörös, vagy lilahagymát. Melegíts fel kb 3-4 evőkanál olíva olajat, dobd rá a hagymát, enyhén sózd meg, és előbb fedő alatt, majd anélkül párold, dinszteld addig, amíg halvány barnára nem "sül". Mindenképpen alacsony lángon készítsd, gyakran megkeverve, hogy nehogy megégjen. Közben készítsd el a húst, és párold meg a brokkolit. Én most hápimell belsőt vettem, sóztam, borsoztam, és néhány levél zsályával ízesítettem, majd sütöttem. A brokkolit kisebb rózsákra szedtem, enyhén sóztam, és gőz fölött pároltam.

Ha minden alkatrész elkészült, nyújtsd ki s a tésztát, kb fél cm vastagságra. Ha kereket szeretnél, akkor kerekre, nálam most szögletes lett. Teheted formába, de igazán nincs rá szükség, mert megtartja a formáját, simán elvan egy sütőpapíron is. Amikor megtöltöd, kalkuláld bele, hogy a széleit fel kell hajtanod, úgyhogy hagyj szabadon kb 5 cm-t. Célszerű azon a felületen tölteni, amin sütni is fogod, mert ha már telepakoltad, nem könnyű mozgatni.


Töltsd meg a választott töltelékkel, hajtsd fel a széleket, kicsit nyomkodd össze, és le is. Kend meg felvert tojással, és tedd 180'C-os, légkeveréses sütőbe. Kb 25-30 perc alatt készül el.
Tálald forrón :)


süti beállítások módosítása