Szotyi művek

Szotyi művek

Fűszeres-sütőtökös kenyér, fahéjas karamellel

2016. augusztus 19. - Szotyi művek

Világ életemben úgy gondoltam, hogy igazi nyári gyerek vagyok. Imádom a meleget, a napon heverészést, meg úgy általában a nyarat. De az utóbbi időben egyre jobban várom az őszt. Szeretem a színeket, a melengető napsütést, mikor végre kiérsz az árnyékból, az illatokat...és persze az sem utolsó szempont, hogy egyre közeledik a karácsony :)

Ezért nem is volt meglepő, hogy az ilyen borongós reggeleken, mint ez a mai is volt, végképp őszi hangulatba kerülök. Ilyenkor pedig jöhetnek a melengető, fűszeres, sütőtökös ételek, és sütemények. A tök amúgy is nagy kedvencem, nemcsak sütve, de gyakorlatilag bármiben. Lehet az gnocchi, palacsinta, latte, vagy, mint most is, egy kenyér.

dsc06100.JPG

Kicsit csalóka a neve, mert ez inkább egy sütemény, vagyis valami olyasmi, mert édes, de mivel igazán fűszeres, így tulajdonképpen piskótának sem igazán mondható. Viszont tökéletes választás reggelire, vagy uzsonnára, egy bögre teával, kávéval, vagy kakaóval. Egy kis karamellszószt készítettem hozzá, amibe most egy kis barnacukrot és fahéjat is tettem. Így sokkal gazdagabb, intenzívebb lett az íze.

dsc06109.JPG

Jaah...és az egész lakás illatozik a csodás fűszerektől...nem kicsit... <3

Hozzávalók:

1 és 1/4 csésze tökpüré (én most a tavaly lefagyasztottat használtam)

2 csésze liszt

3 tojás

1/4 csésze nádcukor

3/4 csésze nyírfacukor

2 tk sütőpor

1 tk szódabikarbóna

1/2 tk gyömbér

1/2 tk szegfűbors

2 tk fahéj

1/2 tk szegfűszeg (őrölt)

1/2 tk szerecsendió

1 tk vanília kivonat

csipet só

A tojásokat (robotgéppel) verd habosra a cukorral, majd add hozzá a tökpürét is. Mehetnek a fűszerek, majd apránként a lisztel elkevert sütőpor és szódabikarbóna. Egy viszonylag sűrű tésztát kapsz. Öntsd sütőpapírral bélelt kenyérformába. Én most a 20cm hosszút használtam, de legközelebb a nagyobba teszem, hogy ne legyen ennyire magas. 180'C-on, légkeveréssel kb 50 perc alatt sül meg. Ha nagyon barnulna a teteje, takard le egy alufóliával, és vedd lejjebb a sütőt 160'C-ra. Tűpróbával ellenőrizd. Mielőtt felvágod, hagyd kicsit kihűlni.

A karamellhez:

50g lágy, barna nádcukor

50g kristálycukor

2 ek méz

200ml tejszín

1 tk fahéj

csipet só

2 ek vaj

Öntsd lábosba a cukrot (mindkettőt) és a mézet, és alacsony lángon kezd melegíteni. Próbáld minél kevesebbet keverni, hogy a cukor ne csomósodjon össze. Ha felolvadt, hagyd karamellizálódni, legyen enyhén sötétbarna, de vigyázz, nehogy megégjen. Közben picit melegítsd meg a tejszínt (én egy edényben, 1 percre szoktam betenni a mikróba), hogy amikor ráöntöd a forró cukorra, ne kössön meg nagyon. Ha már elég barna a cukor (ez kb fél-1 perc, miután teljesen felolvadt) apránként, folyamatosan kevergetve, add hozzá a tejszínt. Vigyázz, nehogy a gőz megégessen. Mehet bele a fahéj, és a só is. Közepes lángon főzd, amíg olyan híg krémleves állagú nem lesz. Vedd le a tűzről, és keverd hozzá a vajat.

Már öntheted is a kenyérre ;)

dsc06133.JPG

Jó étvágyat!

 

süti beállítások módosítása