Szotyi művek

Szotyi művek

Mentás-borsó pesztó

2016. június 19. - Szotyi művek

Ha már úgyis itt a borsó szezon...na jó, ennek ehhez most semmi köze, mert ez éppen fagyasztott borsóból készült. Két okból: egyrészt nem volt itthon friss, másrészt erre szerintem jobb a fagyasztott, mert puhább.

Kicsit rákerestem a borsó tulajdonságaira, és ezeket találtam: A zöldborsó értékes táplálék, magját voltaképpen éretlenül szeretjük. Sárgán és szárazon volna érett. A zöldborsó kalóriaértéke 100 grammban 88 kcal, nagyjából a burgonyáéval azonos. Fehérjetartalma nagy, 5-7 g, s bár ezt régen nem tudták, de kifejezetten bőséges fehérjetartalma miatt volt nagy becsű takarmánynövény. Nagyon sok esszenciális aminosavat tartalmaz. A száraz sárgaborsóban nyilván kevesebb a víz, 20-25 százalék fehérjét, 1-3 százalék zsírt, 60 százalék szénhidrátot tartalmaz.
0,4 g zsír és 10-14 g szénhidrát van benne. További értékes tápanyagai a karotin, a B1- és B2-vitamin. Ugyancsak 100 grammban 2 mg C-vitamin van.
Ásványi anyagai közül a foszfor és a kálium van nagyobb, 1 mg fölötti mennyiségben, a mikroelemek közül a vas, cink, mangán és réz említésre méltó. (forrás)

 

Egyébként imádom a pesztót, de a hagyományos változattól mindig visszatart a rengeteg olaj. Nem is tudom, hogy jutott eszembe, de egyszer csak azon kezdtem el agyalni, hogy kéne valami krémet csinálni vacsorára, borsóból. Nem akartam nagy kutyulást, csak egyszerűen, minimálban, úgyhogy csak borsó, parmezán, menta-bazsalikom...stb Kicsit "rápinteresteztem", és kb mindenhol ezeket az alapokat találtam, különböző arányokban.

borso2.jpg

dsc02986.JPG

dsc02994.jpg 

Szóval...most már napok óta ezt eszem, reggel és este. Már az aprólábú is beszállt. Merthogy marhajó!

Az enyém ilyen lett ;)

dsc03003.jpg

Hozzávalók: (250ml csészével...tudod, a cup)

1 csésze fagyasztott borsó felengedve

1 gerezd fokhagyma (ha szereted, tehetsz bele többet is - én nem - de vigyázz, ne ess túlzásba. Kicsit aprítsd, vagy zúzd össze)

2 ek olívaolaj

1 ek citrom

1/4 csésze parmezán

egy marék menta (kicsit aprítsd)

néhány levél bazsalikom (kicsit darabold ezt is)

1/4 csésze dió, vagy fenyőmag)

nagyobb csipet só

Késes aprítóba az egésszel, és csak nyomd a gombot, amíg krémes nem lesz. Néha kapard le az edény faláról egy spatulával, hogy ne maradjanak benne darabok. Egy perc, és kész is vagy.

borso.jpg

Kenheted pirítósra, vagy sós gofrira, főtt tojással, csírával, vagy nálunk ma például aszalt paradicsomos tésztára került. Naaa...az is naagyon tuti ;)

 

 

 

süti beállítások módosítása