Szotyi művek

Szotyi művek

Almáspite

2016. január 09. - Szotyi művek
Ezt a bejegyzést akkor kezdtem el írni - fejben - mikor a pitét kezdtem el összerakni. Egész pontosan, mikor az almaszeleteket próbáltam úgy kivenni a szűrőből, hogy a lehető legkevésbé törjenek össze...
Úgy kezdődött volna, hogy az almáspite, amit most készítettem először, és utoljára. Mert ééén, eeezt, ííígy??? Soha többet. ...és elhangzott néhány kicsit hmmm...szaftosabb kifejezés is... Ha nem sajnáltam volna az időt, amit addig rászántam, simán belevágtam volna a maradékot a közepébe. De egy nagy levegő után inkább folytattam, mert na, nehogymár egy pite kifogjon rajtam :) :)

Aztán kisült, és megkóstoltam...és határozottan állíthatom (mindenféle nagyképűség nélkül), hogy a legfinomabb almáspite, amit valaha ettem <3 és olyan széép :)

De az elkészítése, vagyis, amíg bepakolod az almát, az halál szívás...konkrétan a szedjél hangyát kategória...türelmetlenül ne kezd hozzá...
De ha érzed magadban az erőt, akkor mindenképpen kóstold meg :)



Hozzávalók:
24 cm átmérőjű piteformához

Pitetészta:
200g liszt
100g vaj
2 evőkanál cukor (nálam nyírfa)
2 evőkanál nagyon hideg víz

A töltelékhez:
kb 1kg alma (én most idaredet használtam)
1 citrom leve
2-3 evőkanál almáspite fűszerkeverék, vagy fahéj, szegfűszeg
2-3 evőkanál (lágy, nád) barnacukor
2 evőkanál baracklekvár
1 marék dió (darálva)
1-1 evőkanál cukor és fahéj összekeverve, a szóráshoz
1-1 evőkanál lekvár és víz


Először készítsd el a tésztát. Én az aprítóban szoktam, hogy minél kevésbé olvadjon fel a vaj. Kis kockákra vágom a vajat, és egyszerűen mindent beleöntök. A kés elvégzi a többit. Vagy ha kézzel készíted, akkor gyors mozdulatokkal gyúrd meg a tésztát. Egy órára tedd a hűtőbe.

Az almát hámozd meg, vágd ketté (!) és szedd ki a csutkát.
Nnnna, én itt elszúrtam, mert az egyszerűség kedvéért az uborkagyalun zúztam le az almát, viszont ez így elég vékony lett, és a főzésnél nagyon összetört. Viszont, ha nagyon vastag, akkor azért törik, mikor megpróbálod meghajlítani...szóval, gáz... Olyan 1,5mm vastag szeletek az ideálisak.
Szóóval, ha az almákat felszeletelted, és még mindig lelkes vagy, akkor facsard rá a citromot, szórd meg a fűszerkeverékkel (vagy fahéjjal...) és barnacukorral, önts rá annyi vizet, hogy ellepje, és tedd a mikróba 5-6 percre.



Ellenőrizd közben, nehogy "szétfőjön", de annyira legyen puha, hogy egy kicsit meg tudd hajlítani. Szűrd le óvatosan.

Nyújtsd ki a tésztát, kb 1 cm vastagra, és béleld ki vele a piteformát. A hiányzó részeket nyugodtan gyurmázd ki a tésztával, összesül :) Kend meg a lekvárral, és szórd meg a dióval.
És most jön a szívás: Kezdd el az almaszeletekkel, körben, - egymás mellé rakva, majd a következő sorban, egyel elcsúsztatva - állítva "kibélelni" a tésztát. Folytasd, amíg a közepére nem érsz, vagy amíg eleged nem lesz, és bele nem borítod a maradékot a hiányzó részre :) Néha kicsit igazíts a sorokon, viszonylag egyenesen álljanak, told meg kifelé, nehogy nagyon "elfeküdjenek" a szeletek. Legkönnyebben egy késsel tudsz a sorok közé nyúlni.



Szórd meg a fahéjas cukorral, majd tedd 170'C-ra előmelegített (légkeveréses) sütőbe 30-35 percre. Utána kend meg a vizes lekvárral, és toldd vissza további 10 percre.
Forrón is felvágható...kipróbáltam :)

Magában is nagyon finom, de szerintem a karamellszósz teszi fel rá a koronát (mondjuk, mire nem...jó, a marhapörköltre nem...)

A karamellhez:
200ml habtejszín
100g cukor
1 evőkanál méz
1 evőkanál vaj
2-3 teáskanál fahéj
nagy csipet só

Tedd fel melegíteni a tejszínt, a cukrot, és a mézet. Forrald fel, majd főzd, amíg kicsit be nem sűrűsödik. Ne legyen nagyon sűrű, mert miután kihűlt, nagyon sűrű lesz. (ha ez történne, használat előtt, néhány másodpercre tedd a mikróba) Halvány zsemleszínű lesz. (Ha sötétebben szeretnél, akkor előbb kicsit barnítsd meg a cukrot, utána öntsd rá a meleg (!) tejszínt.) Vedd le a tűzről, és mehet bele a só, a vaj, majd a fahéj.
Csurgasd még melegen a pite-szeletedre, és próbáld megállni, hogy ne told be a fél tepsit :)





süti beállítások módosítása